Jom Berubah

Jom Berubah

Tuesday, June 14, 2011

Perhimpunan akan aman jika tiada provokasi


Huru hara: UMNO, Pekida bantah perhimpunan Bersih

14/06/2011 8:27pm


KUALA LUMPUR 14 Jun – UMNO membantah sekeras-kerasnya perhimpunan Bersih di sini pada 9 Julai ini kerana ia akan menimbulkan keadaan huru hara dan menjejaskan keselamatan serta ekonomi negara.
Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, perhimpunan itu sebenarnya bukan bertujuan memperjuangkan isu mengenai pilihan raya seperti yang dilaungkan oleh penganjurnya.
"Penganjuran perhimpunan ini jelas berniat jahat dan akibatnya orang ramai seperti peniaga, penjaja dan pemandu teksi yang akan menjadi mangsa,” katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat UMNO di sini hari ini.
Terdahulu, beliau mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) Wilayah Persekutuan, Datuk Roslan Dahaman dan anggota-anggota Pekida Wilayah Persekutuan untuk membincangkan mengenai perhimpunan itu.
Ahmad, yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, berkata, dalam perbincangan itu Pekida telah sebulat suara membantah perhimpunan itu. – Bernama


Perhimpunan BERSIH adalah lahir dari hasrat rakyat mahu melihat pelaksanaan pelihanraya negara kita berjalan dengan adil dan saksama yang mana selama ini SPR telah menjadi pro BN. 

Segala luahan dan rintihan serta permintaan pihak yang memperjuangkan pilihanraya adil dan saksama telah disampaikan namun itu semua tidak diendahkan. Justeru itu perhimpunan pada 9 Julai ini diharap dapat menukar dan sekurang-kurangnya pilihanraya akan datang menjadi yang paling saksama dalam sejarah.


Kebanyakkan perhimpunan dibuat secara aman yang mana para peserta perhimpunan itu telah pun faham apa yang perlu dilakukan supaya keamanan itu menjadi keutamaan namun akibat provokasi pihak pemerintah ianya akan menjadi sebaliknya.


Diharapkan sebelum perhimpunan ini berlaku pihak SPR dapat mengikut kehendak rakyat yang mahu PRU menjadi adil dan bersih dari unsur penipuan.

No comments:

Post a Comment